سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] اگر بدین شمشیرم بر بینى مرد با ایمان زنم که مرا دشمن گیرد ، نگیرد ، و اگر همه جهان را بر منافق ریزم تا مرا دوست دارد ، نپذیرد ، و این از آن است که قضا جارى گشت و بر زبان پیامبر امّى گذشت که فرمود : اى على مؤمن تو را دشمن نگیرد و منافق دوستى تو نپذیرد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :18
کل بازدید :168788
تعداد کل یاداشته ها : 68
103/1/10
12:0 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
بچه های سمپاد یزد[0]
سلام خدا بزرگتر از همه معبودهای تصنعی است. دیدیم که برخی سمپادی ها زیادی ادعا دارند، بیش از اونچه که هستند. دیدیم برخیاشون خیلی از انقلاب طلبکارند، بدون اینکه کار به درد بخوری برای کشور کرده باشند. تصمیم گرفتیم ما هم با تلاش و جدیت وارد عرصه شویم تا اونها و بقیه بچه های سمپادی و نمونه ای و شاهدی بدونند که بچه های امام و انقلاب همه جا مهیای نبرد نرم و سخت هستند. شعارهای اصلی ما: مطالعه و تفکر، سپس قضاوت/ غربگرایی و سیاسی کاری، هرگز/ اسلام گرایی و سیاست دانی، همیشه/ ادعای بی دلیل و استکبار و غرور، ممنوع/ دشمن شناسی و غرب شناسی،مداوم و دقیق.

خبر مایه

تأثیر آموزه های دینی بر کار آفرینی و کسب و کار

درجات معرفت و همت مؤمنان

کار و اشتغال در سیره ی پیامبر اعظم (ص)

احادیث امام علی (ع) با موضوع همت و بلند همتی

کار از دیدگاه حضرت علی علیه السلام

به بلند همتی پیرزن بنی اسرائیلی اقتدا کنیم

سال همت مضاعف کار مضاعف 

همت بلند و بلند همتی

بزرگی و بزرگواری روح

دلسردی از کار و چند راه حل

نقش همت در رشد شخصیت

کار اقتصادی در پرتو بینش و ارزش های اسلامی

بلند همتی و سودای همپایی با بزرگان

همت عالی از دیدگاه قرآن و معصومین

عوامل تربیت : کار و تلاش

صفات بلند همتان

آداب کسب و کار (1) - از فیض کاشانی

آداب کسب و کار (2) - از فیض کاشانی

آداب کسب و کار (3) - از فیض کاشانی

همت بلند جوان ، نشانه ی بزرگی او

وجدان کار و احساس تعهد

پیامک ( اس ام اس ) سال همت مضاعف کار مضاعف

قابل توجه دوستان عزیز: این مجموعه مقالات دائما در حال تکمیل است،

 اگر علاقه مند هستید مجددا به وبلاگ یک استکان چای داغ مراجعه کنید.


89/1/3::: 4:2 ص
نظر()
  
  
مقدمه؛
 انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن را باید یکی از پیچیده ترین شرایط سه دهه گذشته انقلاب اسلامی دانست که به واسطه آن خیلی از ظرفیت ها و واقعیت های جمهوری اسلامی محک خورد و مورد آزمون قرار گرفت. شاید اولین بار بود که گروهها و جریانات سیاسیٍ، شخصیت ها شناخته شده کشور، رسانه ها و نهادهای مسئول در این انتخابات، توانایی و داشته های خود را در فضای واقعی به دور از رانت های مرسوم مانند جایگاههای حقیقی و حقوقی و سوابق تاریخی و ملاحظات معمول، عرضه و آن چه داشتند را رو کردند.
درچنین بستری بسیاری از واقعیت های مکتوم آشکار شد، باورهای زیادی رنگ باخت و باورهای زیادی از نو ساخته شد و در مواردی تحلیل ها از افراد و گروهها و مجموعه ها،اصلاح و بازسازی و در مواردی تصدیق و تعمیق شد. دراین بین نوع مواجهه و مدیریت رهبر انقلاب با مسئله انتخابات و حوادث بعد از آن، بیش از سایر متغیر ها و مولفه ها، ارزش بررسی و واکاوی دارد. چرا که:
1) انتخابات و حوادث بعد از آن بستر شناخت بی پرده و شفاف از ویژگی ها و ظرفیت های علمی، راهبردی و مدیریتی ایشان را خصوصا برای نسل جوان که در اثر کم کاری های علاقه مندان و حجاب های ناگزیر موقعیت رسمی رهبری، مکتوم مانده بود، آشکار ساخت.
2) ظرفیت، کارآمدی و قدرت روزآمدی اندیشه ولایت فقیه در مواجهه با چالش های پیچیده و چند وجهی را در یک تجربه عملی و عینی نشان داد که خود بهترین پاسخ به پرسش ها و چالش های نظری در این باره محسوب می شود.
3) از رهگذر قرار داشتن رهبر انقلاب در عالی ترین موقعیت رسمی جمهوری اسلامی، قوت پاسخگویی نظام مردم سالاری دینی به نیازها و مسایل مبتلا به فهمیده می گردد و واقعیت پدیده مستحکم و ضد ضربه جمهوری اسلامی پس از سه دهه از ظهور و بروزش درک و تحلیل می گردد.
4) به دلیل برخی نصاب شکنی ها در انتخابات و پیچیدگی و تازگی داشتن برخی حوادث بعد از انتخابات و مشابهت های محتوایی بین چالش های پدید آمده در این حوادث با چالش های آینده(جنگ نرم)، نوع مدیریت رهبری حالت الگو دارد که می تواند به صورت یک مانیفست مدیریتی سطوح گوناگون نظام را از آن بهره مند کرد. 
در یک نگاه کلان می توان این مدیریت را به دو مقطع تا22 خرداد 88(روز انتخابات) و از 22 خرداد تا 22 بهمن 88 تقسیم کرد.
الف) تا 22 خرداد 88
1) گفتمان‏سازى

از ارکان مهم وظایف و مسئولیت های رهبری، صیانت از جهت گیری های اصولی انقلاب و مراقبت از تحریف آنها خصوصا تحریف معنوی ارزش های محوری و مبنایی از یک سو و پیش بردن فضای عمومی کشور در چارچوب نیازها و خواسته های اصلی و واقعی در حرکت آینده کشور است. خصوصا در دل حوادث و رویدادهایی مانند انتخابات و تغییر مراکز قدرت کشور در مجلس و دولت و ...   که جابجایی ارزش ها و تغییر رویکردها می تواند رخ دهد که در دوره سازندگی و اصلاحات با شدت و ضعف متفاوت رخ داد.
عنصر تعیین کننده در حفظ خطوط فکر انقلابی و چارچوب صحیح حرکت آینده در کشور، منوط به داشتن گفتمان جامع و توانایی مقبول سازی آن در سطح آحاد مردم است. چرا که این گفتمان است که به خواست ها، نیازها و اولویت ها شکل می دهد و جهت   می بخشد.  
شکل‏گیرى فضاى عدالت خواهانه و ضد فساد پیش از انتخابات سال 84، محصول گفتمان‏سازى  رهبر انقلاب در سال‏هاى پیش بود. تاکید ایشان بر مسئله عدالت، طرح مسئله مبارزه با فقر و فساد و تبعیض به عنوان اصلاحات واقعی و فرمان ایشان به مبارزه قاطع  با مفاسد اقتصادى، فضاى گفتمانى را بوجود آورد که عدالت خواهى و ضدیت با فساد را به مطالبات اصلى مردم  در سال 84 تبدیل کرد.
در انتخابات سال 88 نیز مقام معظم رهبرى دو محور گفتمانی را به موازات یکدیگر پیش می برد یکی موضوع سیرت و صورت انقلاب که بیشتر ناظر به صیانت از اصول و مبنای انقلاب بود و دیگری محور پیشرفت و عدالت توامان در دهه چهارم به عنوان گفتمان آینده ساز کشور بود. اگرچه ایشان برای اولین بار مسئله صورت و سیرت انقلاب را در دیدار مجلس خبرگان به صورت اجمالی بیان کردند اما سخنرانی ایشان در دانشگاه علم و صنعت(24/9/1387) را باید مبدا چنین گفتمان سازی دانست. در این سخنرانی ایشان جمهوری اسلامی را به دو بعد ساخت حقیقی و ساخت حقوقی تقسیم کردند و صیانت از ساخت حقیقی یا سیرت نظام که جهت گیری های اصولی انقلاب را در بر می گرفت را اساس کار دانستند.
همیشه در دلِ ساخت حقوقى، یک ساخت حقیقى، یک هویت حقیقى و واقعى وجود دارد؛ او را باید حفظ کرد. این ساخت حقوقى در حکم جسم است؛ در حکم قالب است، آن هویت حقیقى در حکم روح است؛ در حکم معنا و مضمون است. اگر آن معنا و مضمون تغییر پیدا کند، ولو این ساخت ظاهرى و حقوقى هم باقى بماند، نه فایده‏اى خواهد داشت، نه دوامى خواهد داشت؛ مثل دندانى که از داخل پوک شده، ظاهرش سالم است؛ با اولین برخورد با یک جسم سخت در هم میشکند. آن ساخت حقیقى و واقعى و درونى، مهم است؛ او در حکم روح این جسم است.
آن ساخت درونى چیست؟ همان آرمانهاى جمهورى اسلامى است: عدالت، کرامت انسان، حفظ ارزشها، سعى براى ایجاد برادرى و برابرى، اخلاق، ایستادگى در مقابل نفوذ دشمن؛ اینها آن اجزاء ساخت حقیقى و باطنى و درونى نظام جمهورى اسلامى است.
"اگر ما از اخلاق اسلامى دور شدیم، اگر عدالت را فراموش کردیم، شعار عدالت را به انزواء انداختیم، اگر مردمى بودنِ مسئولان کشور را دست‏کم گرفتیم، اگر مسئولین کشور هم مثل خیلى از مسئولین کشورهاى دیگر به مسئولیت به عنوان یک وسیله و یک مرکز ثروت و قدرت نگاه کنند، اگر مسئله‏ى خدمت و فداکارى براى مردم از ذهنیت و عمل مسئولین کشور حذف شود، اگر مردمى بودن، ساده‏زیستى، خود را در سطح توده‏ى مردم قرار دادن، از ذهنیت مسئولین کنار برود و حذف شود؛ پاک شود، اگر ایستادگى در مقابل تجاوزطلبى‏هاى دشمن فراموش شود، اگر رودربایستى‏ها، ضعفهاى شخصى، ضعفهاى شخصیتى بر روابط سیاسى و بین‏المللى مسئولین کشور حاکم شود، اگر این مغزهاى حقیقى و این بخشهاى اصلىِ هویت واقعى جمهورى اسلامى از دست برود و ضعیف شود، ساخت ظاهرىِ جمهورى اسلامى خیلى کمکى نمیکند؛ خیلى اثرى نمیبخشد و پسوند «اسلامى» بعد از مجلس شورا: مجلس شوراى اسلامى؛ دولت جمهورى اسلامى، به تنهائى کارى صورت نمیدهد. اصل قضیه این است که مراقب باشیم آن روح، آن سیرت از دست نرود، فراموش نشود؛ دلمان خوش نباشد به حفظ صورت و قالب. به روح، معنا و سیرت توجه داشته باشید. این، اساس قضیه است. "
بعد از این سخنرانی در اجتماع دانشجویان علم و صنعت (اجتماعات دانشجویی از مهمترین فضاهایی است که ایشان مهمترین مسایل و راهبردی ترین آنها را طرح می نمایند) روح تازه ای در فضای عمومی کشور دمیده شد و توانست در سطح جامعه جریان ساز گردد به طوری که جریانات گوناگون حاضر در انتخابات با جهت گیری های گوناگون تلاش می کردند بیش از یکدیگر خود را وفادار به انقلاب و امام برای مردم معرفی نمایند.
انتخاب دهه چهارم به دهه گفتمان پیشرفت و عدالت نیز محور دیگر این گفتمان سازی بود که مبداء آن سخنرانی اول فروردین 87 در مشهد بود که جهت گیری نظام در دهه آینده را روشن و مشخص می کرد که در سخنرانی های دیگر ایشان در سال 87 نیز مورد توجه ایشان قرار گرفت. ایشان در ابتدای سال 88 نیز به صورت مبسوط تر به این مسئله پرداختند و در دیدار با دانشجویان دانشگاههای کردستان نیز زوایای دیگری از این گفتمان را طرح کردند که در جهت دادن به مطالبات و تقاضاهای اجتماعی نقش آفرین و موثر بود.
2) مشارکت 40 میلیونى:
نصاب شکنی حضور 40 میلیونی و رکورد شکنی مشارکت 85 درصدی در انتخابات دهم ریاست جمهوری که مایه اقتدار نظام و تثبیت مردم سالاری دینی به عنوان یک الگو موفق و کارآمد به شمار می آید، مولفه دیگری است که تدبیر رهبر انقلاب در رقم خوردن این حماسه نقش مهمی داشته است.
محورهای اصلی که در شکل گیری مشارکت 40 میلیونی نقش مهمی ایفا کردند:
تاکید مستمر رهبر انقلاب بر مشارکت گسترده مردم به عنوان مسئله اول انتخابات(.تقریباً در همه سخنرانى‏ها).
تاکید بر اهمیت اصل انتخابات در تعیین سرنوشت کشور.
افشای برنامه و خواست دشمن  برای کاهش مشارکت مردم.
ترسیم فضای امید و چشم انداز مثبت و رو به جلو برای کشور.
ابراز اعتماد به تشخیص و انتخاب مردم.
تقویت فضای رقابتی و آزاد در انتخابات.
میدان براى همه باز است؛ بیایند در میدان انتخابات خود را بر مردم عرضه کنند. اختیار با مردم است؛ مردم هر جورى که فهمیدند، تشخیص دادند، هشیارى آنها به آنها کمک کرد، ان‏شاءاللَّه همان جور عمل خواهند کرد. من به مسئولین انتخابات هم سفارش و تأکید میکنم؛ به طور حتم بایستى انتخابات را جورى برگزار کنند که پرشور باشد؛ دست همه‏ى نامزدها باز باشد؛ مردم آزادانه بتوانند انتخاب کنند و انتخابات، سالم و با امانت کامل کامل ان‏شاءاللَّه انجام بگیردوانجام خواهدگرفت.
این را هم در باب انتخابات به شما عزیزان و همه‏ى ملت عزیزمان عرض بکنم؛ درباره‏ى موضع رهبرى در مورد انتخابات، گمانه‏زنى و شایعه و اینها همشیه بوده و خواهد بود. بنده یک رأى دارم، آن را در صندوق مى‏اندازم. به یک نفرى رأى خواهم داد، به هیچ کس دیگر هم نخواهم گفت که به کى رأى بدهید، به کى رأى ندهید؛ این تشخیص خود مردم است. بنده گاهى از دولت حمایت میکنم، دفاع میکنم؛ بعضى سعى میکنند براى این کار معناى نادرستى جعل و ابداع کنند. نه، من از دولتها همیشه دفاع میکنم؛ منتها اگر دولتى بیشتر مورد تهاجم قرار گرفت و احساس کردم حملات غیر منصفانه‏اى میشود، بیشتر دفاع میکنم. من طرفدار اِعمال انصافم؛ من میگویم باید منصف باشیم. رفتارها را نگاه کنیم؛ این ربطى به انتخابات ندارد، بحث انصاف و بى‏انصافى است. حمایت کردن از خدمتگزاران در کشور، وظیفه‏اى است که هم من دارم، هم همه دارند؛ این مربوط به اعلام موضع انتخاباتى نیست. بنده از هر حرکت خوبى، از هر اقدام خوبى، از هر پیشرفتى، از هر خدمتى به مردم، از هر دلجوئى‏اى از محرومین، از هر ایستادگى‏اى در مقابل ظلم و استکبار استقبال میکنم و از آن کسى که این کار را کرده است، تشکر و سپاسگزارى میکنم؛ هر دولتى باشد، هر شخصى باشد؛ این وظیفه‏ى من است.

3) دادن هشدار وایجاد حساسیت نسبت به تردید افکنى درباره سلامت انتخابات:
رهبر انقلاب از مدتها قبل از انتخابات به خصوص در سخنرانى اول فروردین در مشهد، نسبت به زیر سئوال بردن سلامت انتخابات هشدار دادند.
انتخابات به فضل الهى و به حول و قوه‏ى الهى انتخابات سالمى است. من مى‏بینم بعضى‏ها در انتخاباتى که دو سه ماه دیگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده‏اند به خدشه کردن. این چه منطقى است؟ این چه فکرى است؟ این چه انصافى است؟ این همه انتخابات در طول این سى سال انجام گرفته است - در حدود سى انتخابات - مسئولان وقت در هر دوره‏اى رسماً متعهد شده‏اند و صحت انتخابات را تضمین کرده‏اند، و انتخابات صحیح بوده است؛ چرا بیخود خدشه میکنند، مردم را متزلزل میکنند، تردید ایجاد میکنند؟ که البته در ذهن مردم عزیز ما با این حرفها تردید ایجاد نخواهد شد.
و در دیدار با معلمان، کارگران و پرستاران در اردیبهشت ماه نیز مجدداً بر این مسئله تاکید کردند و از جریانى که به این فضاسازى‏هامى پرداخت، گله کردند و زیر سئوال بردن انتخابات را سخنی علیه ملت ایران عنوان کردند.
من انتظارم این است: کسانى که با ملت ایرانند، جزو ملت ایرانند، توقع دارند ملت ایران به آنها توجه کنند، اینها دیگر علیه ملت ایران حرف نزنند و انتخابات ملت ایران را زیر سؤال نبرند. مرتب تکرار نکنند که آقا این انتخابات سالم نیست؛ انتخابات، انتخابات نیست. چرا دروغ میگویند؟ چرا بى‏انصافى میکنند؟ چرا خلاف واقع میگویند؟ چرا این همه زحماتى را که این ملت و مسئولین در طول این سالهاى متمادى متحمل شدند، ندیده میگیرند؟ چرا ناسپاسی می کنند؟ انتخابات در دوره‏هاى گذشته سالم بوده. در مواردى که شبهاتى پیش مى‏آمد، ما فرستادیم تحقیق کردند، دنبال کردند. در یکى از مجالس گذشته شایعاتى پیدا شد، بعضى‏ها دلائلى آوردند، حرفهائى زدند که انتخابات ناسالم است؛ توقع داشتند که در برخى از شهرهاى مهم از جمله تهران، انتخابات ابطال شود. ما افراد وارد و مطلعى را فرستادیم تحقیق کردند، مطالعه کردند؛ دیدند نه، خدشه در انتخابات نیست. در بین هزارها صندوق ممکن است در دو تا، پنج تا صندوق خدشه‏هائى به وجود بیاید. این، انتخابات را خراب نمیکند. این هم مال بعضى از اوقات بوده است. گاهى یک گروهى، یک جناحى - از این جناحهاى معمولى کشور که شماها این جناح‏بندى‏ها را میشناسید - که بر سر کار بودند، نتیجه‏ى انتخابات به ضرر آنها و به نفع جناح مقابل شده؛ مکرر این اتفاق افتاده. چطور این انتخابات را کسى ممکن است زیر سؤال ببرد؟
فضاى بعد از انتخابات و زیر سئوال بردن انتخابات از سوى جریان مذکور به خوبى اهمیت تاکیدات و هشدارهاى رهبر انقلاب را نسبت به این مسئله  نشان مى‏دهد. 

4) مدیریت فضاى ملتهب بعد از مناظره‏ها و نامه آقاى هاشمى رفسنجانى:
بعد از اولین مناظره(احمدى نژاد-موسوى) جریانی که حامی کاندیدای مغلوب مناظره بود، فضایى را شکل داد که مى‏خواست با فشار و لابى و فضا سازی، رقابت انتخاباتى را به سود کاندیداى مورد نظر خود تغییر دهد. اوج این فضاسازى مربوط به نامه آقاى هاشمى رفسنجانى خطاب به رهبر انقلاب است که رسانه‏اى و علنى شد. در پى ناکام ماندن در این کار، در ساعت‏هاى پایانى منتهى به انتخابات، پیامکى به طور گسترده پخش شد که رهبر انقلاب به نامه مذکور پاسخ داده اند که این اقدام نیز با تکذیب دفتر ایشان مواجه شد و بى ثمر ماند.

ب)از 22 خرداد تا 22 بهمن 88
1) تحلیل حوادث بعد از انتخابات به عنوان فتنه عمیق:
در شرایطى که حوادث بعد از انتخابات کمتر قابل پیش بینى بود و در مجموعه نظام و بدنه وفادار به آن نیز آمادگى‏هاى تحلیلى و عملى براى برخورد با آن وجود نداشت، تحلیل حوادث بعد از انتخابات و تبیین فتنه عمیق، نقش مهمى در مواجهه و نیز نوع مواجهه با مسایل بعد از انتخابات داشت.
شرایط فتنه به اختصارشرایطى است که حق بودن طرف حق و باطل بودن طرف باطل بنابه دلایلى از شفافیت افتاده و تشخیص را دشوار کرده باشد.
حوادث بعد از انتخابات از چند جهت حالت فتنه داشت:
1-1) آفت سنجیدن حق با اشخاص:
سابقه و مواضع پیشین جریان فتنه و جایگاه کنونى برخى از آنها در حاکمیت، بطلان مواضع آنها را از صراحت انداخته بود و در واقع حق زیر سایه سابقه و جایگاه آنها در ابهام فرو رفته بود. برای بخش قابل توجهی از افکار عمومی خصوصا رای دهندگان به مهندس موسوی باورپذیر نبود که این افراد(جریان فتنه) به صورت نظام اسلامی چنگ بزنند و در مقام معارضه با آن قرار گیرند.
2-1)آقت عدم تفکیک طرف پیروز انتخابات از اصل انقلاب و نظام
برخى حواشى منفى و نقاط ضعف طرف پیروز در قبل از انتخابات مانند(ماجراى مرحوم کردان، مشایى، رحیمى) و نیز برخى گفتارها و رفتارهاى آقاى احمدى‏نژاد در مناظره‏ها که با مظلوم‏نمایى رقبا همراه شد و به نوعى در جامعه بویژه نخبگان تلقى منفى بوجود آورد موجب شد حق در سایه این مسایل، باابهام و تردید روبرو گردد و افراد و مجموعه ها را برای دفاع از واقعیتها(سلامت انتخابات) در عمل دودل و با تردید مواجه نماید. خصوصا کسانی از اردوگاه اصول گرایان که به هر دلیلی درست و یا نادرست به مخالفان سرسخت احمدی نژاد در انتخابات تبدیل شده بودند و حاضر شدند با مخالفان سنتی و قدیمی خود علیه او ائتلاف نمایند.
این افراد به دلیل آن که حمایت از اصل سلامت انتخابات و مقابله با تهمت های زده شده به نظام را به نوعی تایید طرف پیروز انتخابات و ریختن آب به آسیاب مخالف خود تلقی می کرند، علی رغم دانستن واقعیت ها در بهترین حالت سکوت و برخی به تردید ها دامن زدند.
3-1) آقت جابجا شدن متن و حاشیه  و مسایل اصلى نسبت به مسایل فرعى
حوادثى مانند حادثه کوى دانشگاه، کهریزک و برخوردهاى ناگزیر نیروهاى انتظامى نیز به فتنه‏گون‏تر شدن مسایل کمک ‏کرد و بسترهای روانی و تبلیغاتی فراوانی بوجود آورد که در سایه آنها مسایل اصلی که حضور 40 میلیونی مردم و نیز اتهام و ظلم نسبت به نظام و مردم بود، در حاشیه قرار گرفت. این حوادث اگرچه در جای خود مهم و قابل بررسی و پیگیری است اما جریان شکست خورده در انتخابات که ادعایش در تقلب در انتخابات، پس از ناتوانی در ارائه مستندات مانند یخی در حال آب شدن بود، مسایل این چنینی را بهترین فرصت برای فرار از پاسخگویی به ادعای خود در مورد سلامت انتخابات دید و اساس فضای تبلیغاتی و جنگ روانی خود را در داحل و حارح بر آن استوار کرد و نظام را در معرض تهمت های بیشر مانه ای مانند تجاوز جنسی قرار داد و تلاش کرد حاشیه را بر متن غالب نماید که متاسفانه باید گفت ضعف بصیرت خواص موجب شد جریان مذکور در این کار تا حد زیادی موفق شود و فتنه را طولانی تر نماید. 
4-1) آفت غفلت از دشمن و عدم مرزبندی با آن
شدت و حدت مسایل بعد از انتخابات و شکل گرفتن منازعات به صورت سنگین در داخل از یک سو و وجود تفکر غلط در جریان فتنه برای استفاده از ظرفیت های دشسن خصوصا ظرفیت های انبوه رسانه ای به نفع خود از دیگر سو موجب غفلت از دشمن و اهدافش شد. این مسئله موفعیت استثنایی در اختیار جریان ضدانقلاب خارح و داخل قرار داد تا با فضاسازى‏هاى گسترده و رسانه‏اى سنگین  و دروغگویی، تهمت زنی و ایجاد جنگ روانی شرایط بوجود آمده را مبهم تر و غبار آلودگی واقعیت ها را بیشتر کند.
در این بین عدم تبری جریان فتنه از دشمن و رسانه های ماهواره ای آنها مانند بی بی سی فارسی موقعیت مهمی در اختیار آنها قرار داده بود تا در بخش هایی از جامعه و مردم دارای اعتبار و اعتماد باشند.

2) طرح بصیرت به صورت یک گفتمان و انتخاب راهبرد روشنگرى و شفاف‏سازى در برابر فتنه:
طرح برجسته و گفتمانی بصیرت  به عنوان ضرورت اصلی در مقابله هوشمندانه با فتنه و به متن آوردن راهبرد شفاف‏سازى و روشنگرى در کنار سایر اقدامات لازم از یک سو و محور شدن خود رهبر انقلاب در انجام روشنگرى و بصیرت افزایى مردم و نخبگان از سوى دیگر، کلید حل مسایل بعد از انتخابات است.
ایشان در بیش از 30 سخنرانى بعد از انتخابات، باشفاف‏سازى گام به گام و مرحله به مرحله که با صبر و حوصله نسبت به گستاخى‏هاى  پی در پی فتنه گران و پافشارى بر راهبرد روشنگرى در برابر برخى مطالبات به حق اما پیچیده کننده فتنه مانند محاکمه و دستگیری سران فتنه، به تدریج فضا را شفاف و زمینه‏هاى بروز و ظهور فتنه‏گران را کاهش دادند و لذا ریزش‏ها در این جریان و انسجام در جریان حزب اللهى بیشتر و بیشتر شد که راهپیمایى 9 دى و 22 بهمن نقاط اوج آن بود.
این سیاست‏ها و اقدامات را می توان یه سه مقطع زمانی تقسیم کرد:
1-2) بعد از انتخابات تا خطبه های نماز جمعه 29 خرداد 88
در این فاصله زمانی، حفظ جریان غیر پیروز در چارچوب نظام و جلوگیری از شکسته شدن مرزهای قانونی و جمهوریت توسط آنها، محوری ترین رهیافت رهبر معظم انقلاب در این مقطع و محدوده زمانی است.
پذیرفتن آقاى مهندس موسوى در روز 24 خرداد على رغم صدور بیانیه وى که انتخابات را شعبده بازى مى‏دانست و اعلام کرده بود که اسیر و تسلیم نتایج آن نخواهد شد و آگاه کردن وى از عواقب و پیامدهاى چنین مواضعى از اولین اقدامات ایشان در این چارچوب است. لزوم پیگیری اعتراضات و شکایات از طریق مرجع قانونی شورای نگهبان و اعلام اطمینان به مهندس موسوی مبنی بر رسیدگی با دقت به شکایت از جمله تاکیدات رهبری انقلاب در این دیداراست. همچنین رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحریکات دشمن و برخی طراحی های پشت صحنه برای به آشوب کشاندن خیابانها، خطاب به آقای موسوی گفتند که جنس شما با اینگونه افراد متفاوت است و لازم است کارها را با متانت و آرامش پیگیری کنید .
دیدار با اعضاى ستاد کاندیداهاى انتخابات و گفتگوى شفاف و رودرو  با آنها، ابتکار دیگر رهبر معظم انقلاب در این راستاست. در این ملاقات ایشان ضمن شنیدن نقطه نظرات آنها به اطمینان دادند که اگر بررسی اشکالات  جتی مستلزم شمارش مجدد برخی صندوقها بود، این کار نیزحتماً با حضور نمایندگان ستادها انجام شود تا برای همه اطمینان بوجود آید. و بالاتر از آن گفتند که  وجود آنکه مسئولان برگزاری انتخابات در دوره های متعدد گذشته از سلایق مختلف بوده اند و من به آنها اعتماد کرده ام ولی این اعتماد نباید مانع از بررسی شبهه ها و اشکالات و روشن شدن حقایق شود.
خطبه‏هاى نماز جمعه 29 خرداد. یکی از نقاط عطف حوادث بعد از انتخابات، خطبه های تعیین کننده نماز جمعه 29 خرداد بود که بعد از آن که یک مرحله مهم از ریزش‏ها در جریان فتنه خصوصاً بدنه مردد در این مقطع صورت گرفت.
2-2) از مقطع 29 خرداد تا حادثه عاشورا

 مهمترین رویکرد این مقطع را می توان اتمام حجت حداکثری نظام و رهبری با جریان فتنه برای بازگشت آنها به نظام و جبران خطاها و اشتباهات گذشته دانست. مهمترین مواضع و افدامات در این مقطع عبارتند از: 
استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی برای متقاعد کردن جریان مردد و معترض به نتایح انتخابات با نمدید مهلت رسیدگى به شکایات و اضافه شدن برخى اشخاص علاوه بر شورای نگهبان در بازشمارى آراء(افنخار جهرمی و ابوترابى، ولایتى، حداد عادل).
- تفکیک  مردم معترض از آشوبگران و ضد انقلاب.
- گفتگو با نخبگان به طور مستقیم براى اصلاح ذهنیت‏ها.
-افشا و برجسته کردن نقش استکبار در حوادث بعد از انتخابات.
- محکومیت حوادثى مانند کهریزک و کوى دانشگاه و دستور برخورد با متخلفان.
- آگاهى بخشى به مردم و نخبگان بطورى که جاى متن و حاشیه جابجا نگردد.
- هشدار دائمى به نخبگان و خواص براى ایفاى نقش روشنگرى و شفاف‏سازى و پرهیز از سخن دوپهلو.
- تاکید بر جذب حداکثرى و دفع حداقلى به عنوان سیاست محورى نظام در عین برخورد قاطع با کسانى که در معارضه عملى با نظام قرار گیرند.
- بازخوانى تجربه ده ساله اول انقلاب و مشى امام (ره) در برابر جریانات و حوادث فتنه گون آن.
- برجسته کردن مسئله  برائت از ضد انقلاب داخل و خارج در فضاى افکار عمومى و مردم و در انفعال قرار دادن جریان فتنه.
- تبیین آرایش و قطب‏ بندى واقعی شکل گرفته به صورت جریان انقلابى و جریان ضد انقلاب، بجاى معترض و غیرمعترض یا شکست خورده و پیروز که با آشکار شدن برخى مواضع ضد انقلابى در روز قدس، 13 آبان، 16 آذر و حوادث عاشورا و  ... صورت گرفت.
- مراقبت و هشدار نسبت به حرکت‏هاى ظاهرا حقی که که به فتنه گون‏تر شدن فضا مى‏انجامید.
3-2) از حادثه عاشورا تا 9 دی و 22 بهمن
این مقطع را می توان مقطع باز نمایش اقتدار مردمی نظام و انزوای جریان فتنه نام نهاد که از جبهه انقلاب بعداز 8 ماه رفع مظلومیت شد و حباب توهم  جریان فتنه فرو نشست.


3) تاکید بر فصل الخطاب بودن قانون:
از محورى‏ترین تدابیر رهبر انقلاب که در شرایط فتنه حکم تعیین زمین و قاعده بازى را داشت، تاکید بر فصل الخطاب بودن قانون (خصوصاً در سخنرانى نماز جمعه 29 خرداد) و  انجام اعتراضات تنهااز مسیر قانون  و راههاى قانونى و مراجعه به نهادهاى قانونى بود. خصوصاً در شرایطى که جریان فتنه گر و برخى خودى‏هاى غافل تأکید بر حکمیت و مذاکره و مصالحه و حل و فصل مسئله از راههایى داشتند که مدیریت کار را از دست نظام خارج  و فرجام مسئله را نامشخص کرده و بر پیچیدگى فتنه مى‏افزود.


4) بوجود آوردن فضای فعال در جریان انقلاب با تحلیل جنگ نرم از فضاى بعد از انتخابات و افشاى محورهاى اصلى آن:
پیش از این بارها رهبر انقلاب نسبت به تهدید نرم در شرایط گوناگون هشدار داده و آنرا تحلیل کرده بودند. از تهاجم فرهنگى در دهه هفتاد تا طرح بازسارى شده فروپاشى شوروى سابق در دوره اصلاحات. اما شرایط بعد از انتخابات، فضاى عینى‏ترى را براى درک و عمق پیدا کردن جامعه و خواص نسبت به جنگ نرم بوجود آورد که رهبر انقلاب با تمرکز بر آن و افشاى زوایا و ابعاد آن  در شرایط جدید، در چند دیدار مهم مانند دیدار با شعراء، دانشجویان و اساتید دانشگاه در ماه رمضان و دیدار با خبرگان رهبرى  و نیز دیدار با بسیج، فضاى فعالى را در نیروهاى انقلاب خصوصاًبدنه اجتماعى و نخبگانى  در مواجهه با حوادث بعد از انتخابات بوجود آوردند و بستر مناسبى نیز براى مواجهه فعال و مهیاتر جامعه و نخبگان با مسئله جنگ نرم در آینده ایجاد کردند.


5) ناکام گذاشتن استراتژى فشار از پایین و چانه زنى در بالا:

محور اصلى حرکت جریان فتنه بعد از انتخابات به عقب راندن نظام در مواضع اصولى آن بود و رهبر انقلاب هدف مرکزى این راهبرد محسوب مى‏شد. ایستادگى رهبرى و قاطعیت ایشان على رغم فشارها، جریان فتنه را در مقاطع گوناگون کاملاً مأیوس کرد.
در روزهاى ابتدایى بعد از انتخابات یکى از محورهاى اصلى جریان فتنه، فشار از پایین و چانه زنى از بالا بود که طى روزهاى دیگر نیزبه صورت محدودتر ادامه پیدا کرد ولى خطبه‏هاى نماز جمعه 29 خرداد نقطه یأس آنها شد.
در حوادث روزهاى بعد از خطبه‏هاى نماز جمعه، روز قدس، 13 آبان، 16 آذر و عاشورا و تاسوعا تا 22 بهمن، همین خواسته محور اصلى بود. بعد از حادثه تلخ روز عاشورا و راهپیمایى 9 دى، برخى چانه زنى‏ها از سوى جریان فتنه به شکل‏هاى گوناگون مکتوب و شفاهى به منظور تنازل نظام و رهبرى از مواضع اصولى صورت پذیرفت اما همه این تلاشها  در برابر قاطعیت رهبرى، ناکام ماند. نهایتاً روز 22 بهمن یک نقطه پایان در استراتژى فشار از پایین و چانه زنى از بالا در جریان فتنه بود.


ج) نتایج مدیریت مقام معظم رهبرى در حوادث بعد از انتخابات
1) اقتدار مردمى  و معنوى انقلاب و رهبرى:

حادثه عظیم 9 دى و راهپیمایى 22 بهمن پس از ماهها مظلومیت انقلاب و رهبرى و جنگ روانى سنگین تبلیغاتى و رسانه‏اى همراه با  دروغ و تهمت، توانست سیماى مقتدر نظام اسلامى و پایگاه عظیم مردمى و اعتماد ملت به انقلاب و مقام معظم رهبرى را به نمایش بگذارد.


2)  انزواى سیاسى و مردمى جریان فتنه
حوادثى مانند هتک حرمت عاشورا و راهپیمایى عظیم و پرابهت ملت ایران در روز 9دى و خصوصاً راهپیمایى بى سابقه 22 بهمن بعد از 8 ماه فتنه گرى، موجب شد که جریان فتنه و عناصر کلیدى آن در حوزه سیاسى و حاکمیت و مهمتر از آن، از نظر پایگاه اجتماعى و مردمى منزوى  و آنها را که مى‏خواستند با ابزار ظرفیت‏هاى اجتماعى  مانند تجمع و راهپیمایى، نظام و انقلاب و رهبرى را در بین مردم بى اعتبار کنند، در بین ملت ایران بى اعتبار شوند.


3) انسجام بیشتر بین مردم از یک سو و بین مردم و نظام از سوى دیگر:
ایجاد شکاف بین بخش‏ها و طبقات گوناگون مردم و قرار دادن مردم رودروى یکدیگر و نظام و رهبرى، از محورى‏ترین اهداف استکبار بود، اما راهپیمایى 9دى و 22 بهمن که با تنوع حضور اقشار مردم  همراه و در مواضع و شعارها به نفع نظام و انقلاب نیز کاملاً یکدست و منسجم بود، نمایش روشنى از انسجام درونى کشور بود.


4) شکست سنگین ضد انقلاب استکبارى و دنباله‏هاى داخلى آنها و بالا رفتن ضریب امنیتى کشور:
در حوادث بعد از انتخابات، یکبار دیگر استکبار و ضد انقلاب نقاب دار و آشکار داخلى با تمام قوا و توان به میدان آمدند و هر آن چه در اختیار داشتند براى مقابله با جمهورى اسلامى از نظر سیاسى، روانى و تبلیغاتى و کمک‏هاى مالى و اقتصادى و نرم‏افزارى بسیج کردند اما شکست سنگینى را تجربه کردند که برایشان قابل تصور نبود. پیروزى نظام در این رویارویى مانند همه پیروزى‏هاى گذشته، ضریب امنیت و آسیب ناپذیرى جمهورى اسلامى و تجارب مسئولین و خودآگاهى مردم را بالاتر برد.


5) افزایش جایگاه و موقعیت منطقه‏اى و بین‏المللى جمهورى اسلامى:
از جمله موارد آسیب دیده در جریان حوادث بعد از انتخابات، موقعیت منطقه‏اى و بین‏المللى جمهورى اسلامى بود که در راهپیمایى 9 دى و خصوصاً راهپیمایى بى نظیر 22 بهمن تا حد زیادى ترمیم شد.

 

منبع: ویژه نامه نوروزی روزنامه جوان بانقل: http://iusnews.ir/1388-08-05-10-23-40/8474--9-88.html


  
  
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: به فضل الهی و در پرتو هوشیاری، شجاعت، تدبیر، اتحاد و ایستادگی ملت عظیم‌الشأن ایران، دشمنان قادر به ضربه زدن به نظام اسلامی و جدا کردن ملت از نظام نخواهند بود. به گزارش خبرگزاری فارس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در آغاز بهار و در اولین روز سال نو، عصر امروز در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، با تشریح زمینه‌ها و عرصه های مختلف تحقق شعار سال جدید یعنی «همت مضاعف، کار مضاعف»، به تبیین عوامل و ضروریات دهه پیشرفت و عدالت پرداختند و با تجلیل از وحدت و یکپارچگی ملت در مقابل تلاشهای دشمنان در حوادث پس از انتخابات تأکید کردند به فضل الهی، از این پس نیز سرنوشت ملت و کشور، پیروزی و پیشرفت و سرنوشت دشمنان شکست و عقب ماندگی خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی در این اجتماع پرشور که به علت اوضاع جوی مشهد در رواق بزرگ امام خمینی برگزار شد، با تبریک مجدد حلول سال نو و عید نوروز، «ایمان به پروردگار و تعالیم انبیاء» را اساس و شاخص عمده جمهوری اسلامی خواندند و با استناد به آیات مختلف قرآن کریم خاطرنشان کردند: ایمان به خدا و عمل به تعالیم اسلامی، ضمن تعالی معنوی و آرامش روحی، سعادت دنیوی و مادی بشر را نیز تأمین می‌کند و جوامع انسانی را به رفاه و پیشرفت می‌رساند و به همین علت، مبانی نظام اسلامی بر این شاخص اصلی استوار شده است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، با اشاره به نامگذاری سال 1389، به نام سال همت مضاعف، کار مضاعف، افزودند: شعارهای هر سال، نمایشی و تشریفاتی نیست و طبعاً همه مشکلات را هم حل نمی‌کند بلکه انگشت اشاره‌ای است که راه و روش را نشان می‌دهد که امسال نیز با توجه به اهداف بلندتر ملت و کشور، باید همتی برتر فراهم آورد و کارهای بیشتر و جدی‌تر انجام داد.
رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به برخی اقدامات و تحقیقات مسئولان در سال گذشته برای اصلاح الگوی مصرف افزودند: تا تحقق این هدف، فاصله فراوانی داریم اما مهم این است که این شعار اساسی را دنبال کنیم چرا که تا الگوی مصرف اصلاح نشود، مشکلات همچنان وجود خواهد داشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، علم و تحقیق را یکی از مهمترین عرصه‌های تجلی عملی شعار امسال دانستند و افزودند: دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در همه زمینه‌ها، اهداف بلندی را مدنظر قرار دهند و با همت برتر و کار متراکم‌تر، بسوی این اهداف افتخارآفرین حرکت کنند تا ایران عزیز، پس از گذشت چند دهه، به مرجع علمی جهانیان تبدیل شود.
ایشان، همت مضاعف و کار مضاعف در استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود را موجب رفاه و رونق زندگی ملت برشمردند و در همین زمینه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را، بسیار مهم خواندند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر همکاری قوای مجریه و مقننه در این مسئله مهم، خاطرنشان کردند از یک طرف بار اجرای این هدف بزرگ بر دوش دولت است بنابراین همه دستگاهها از جمله دستگاه قانونگذاری باید به دولت کمک کند، از طرف دیگر دولت نیز باید به آنچه مراحل قانونی را گذارنده و قانون شده است عمل کند تا در سایه همدلی و همکاری قوا، پروردگار نیز یاری خود را شامل حال مسئولان نماید.
کیفیت بخشیدن به تولیدات داخلی بگونه‌ای که محصولات تلاش کارگر ایرانی قابل رقابت با اجناس خارجی باشد و توجه ویژه به مسئله سلامت مردم در برنامه‌ریزیهای مختلف از جمله برنامه پنجساله پنجم، نکات دیگری بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین ابعاد و زمینه‌های مختلف شعار امسال به آنها اشاره کردند.
ایشان در زمینه سلامت عمومی،‌همت مضاعف و کار مضاعف در زمینه ورزش همگانی را موجب نشاط، تحرک و آمادگی بیشتر جامعه برای تلاش و پیشرفت فردی و عمومی برشمردند.
رهبر انقلاب، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را از دیگر عرصه‌های تحقق شعار سال جدید دانستند و افزودند: کسانی که سرمایه و امکانات دارند با همت بهتر و پرهیز از اسراف و بیهود خرجی، دارایی خود را در راه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری بکار گیرند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «تولید فکر، کتابخوانی و افزایش معلومات عمومی» را از دیگر عرصه‌‌هایی دانستند که نیازمند همت مضاعف و کار مضاعف است.
ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاهها و حوزه‌ها می‌تواند جریان سیاسی فکری بسیار با ارزشی در جامعه بوجود آورد.
رهبر انقلاب، مبارزه با فقر و فساد و بی‌عدالتی را مهمترین عرصه نیازمند «همت بالاتر و کار متراکم‌تر» خواندند و بر تلاش بی‌وقفه برای تحقق این هدف اساسی تأکید کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین تجلی رشد و آگاهی ملت را در حوادث 8 ماهه 22 خرداد تا 22 بهمن سال 88، آغاز فصل تازه‌ای در بصیرت ملت خواندند و افزودند: این فصل پرافتخار و پرعبرت، زمینه بسیار مهمی است که باید براساس آن و با همت مضاعف و کار مضاعف حرکت کرد.
ایشان با استناد به عملکرد هوشیارانه ملت در حوادث پس از انتخابات، سال 88 را سال ملت و سال حضور درخشان و پیروزمندانه ملت دانستند و افزودند: حضور 40 میلیونی، پرشور و تاریخی ملت و مشارکت بیش از 80 درصدی مردم در انتخابات، رویدادی بسیار مهم و از جلوه‌های مشروعیت نظام بود و تحلیلگران و سیاستمداران جهانی حتی اگر در ظاهر این واقعیت درخشان را کتمان کنند می‌فهمند که ملت ایران پای حرف خود ایستاده و پس از 30 سال همچنان پایبند به مبانی نظام است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اسلامیت و جمهوریت نظام را تفکیک‌ناپذیر خواندند و درباره حوادث پس از انتخابات افزودند: بنده کسی را متهم نمی‌کنم اما هندسه‌ کار دشمن را می‌شناسم و تشخیص می‌دهم، همچنانکه ذهن مردم و تحلیلگران مستقل، صادق و تیزبین نیز با تأمل در شکل و روند این حوادث، آن را به عوامل خارجی منتسب کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اجرای نقشه‌های مشابه و از پیش طراحی شده بیگانگان در برخی کشورهای دیگر افزودند: این واقعیات نشان می‌دهد که وقتی مستکبران از یک کشور ناراضی هستند منتظر فرصت انتخابات می‌مانند تا در صورت پیروز شدن افرادی که مورد نظر آنها نیستند با کشاندن عده‌ای به خیابانها، اوضاع را برهم بزنند و حتی در صورت لزوم با ایجاد اغتشاش و آشوب، نتیجه قانونی انتخابات را با خشونت تغییر دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به پیروزی ملت در آزمون بزرگ و مهم حوادث پس از انتخابات، افزودند: تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات بروز خشونت و اغتشاش، خلاف شرع و قانون بود و پیروزی هوشمندانه ملت در این حوادث، عبرت و درسهای فراوانی در برداشت.
ایشان، تقسیم ملت به «دو گروه اقلیت و اکثریت» و «برنده و بازنده» و قرار دادن آنها در مقابل یکدیگر را نقشه واضح بیگانگان برای ایجاد دو دستگی در ملت دانستند و افزودند: در این میان عده‌ای اغتشاشگر هم وارد میدان شدند تا با تحقق خواست دشمن، جنگ داخلی در ایران براه بیافتد اما ملت، هوشیار بود و آنان را ناکام گذاشت.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در روز انتخابات، مردم به دو گروه 14 میلیونی و 24 میلیونی تقسیم شدند و هرکس به فرد مورد نظر خود رأی داد اما این دو گروه پس از مدتی نه چندان طولانی و هنگامیکه نقشه بیگانگان را دیدند با هم یکی شدند و همه ملت، بیدار و یکپارچه در مقابل دشمنان، شورشگران و اغتشاشگران ایستادند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حمایت دشمنان اسلام و ایران از اغتشاشگران را یادآور شدند و خاطرنشان کردند اگر آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و صهیونیستها می‌توانستند برای تحقق نقشه شوم‌شان نیرو وارد خیابانهای تهران کنند، یقیناً این کار را می‌کردند اما می‌دانستند که این کار به ضررشان تمام می‌شود لذا در صحنه سیاسی و تبلیغاتی وارد شدند تا شاید بتوانند با حمایت از آشوبگران، افکار عمومی داخلی و خارجی را منحرف کنند اما نتوانستند.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور متحد و پربصیرت ملت در حماسه 9 دی و 22 بهمن را قوی‌ترین و آخرین ضربه ملت به بیگانگان دانستند و افزودند: در این دو حادثه عظیم، همه کسانیکه به نامزدهای مختلف رأی داده بود با شعار واحد، وارد صحنه شدند و اتحاد و پیروزی ملت را در پیمودن راه انقلاب و صراط مستقیم متجلی ساختند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در بخش دیگری از سخنانشان در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی به بازخوانی ضروریات و لوازم دهه چهارم انقلاب اسلامی یعنی دهه پیشرفت و عدالت پرداختند و افزودند: با توجه به واقعیات کشور و فراهم آمدن زیرساختهای لازم، این دهه، زمان مناسبی برای برداشتن گامهای بلند در تحقق این دو مقوله اساسی و تاریخی است.
ایشان، توجه به «پیشرفت و عدالت» را در همه برنامه‌ریزیها و اقدامات مسئولان ضروری دانستند و در تشریح زمینه‌های مناسب موجود افزودند: ایجاد زیرساختهای «اقتصادی، ارتباطی و مواصلاتی»، پیشرفتهای خیره‌کننده علمی و فناوری که در برخی زمینه‌ها ایران را در ردیف 10 یا 8 کشور اول جهان قرار داده است، «اعتبار، اقتدار، و اثرگذاری» منطقه‌ای و بین‌المللی نظامی اسلامی، 30 سال تجربه خدمتگزاری و مدیریت کشور و سند بسیار با ارزش چشم‌انداز 20 ساله از جمله زیرساختهایی است که امکان حرکتی عظیم در روند پیشرفت و عدالت را فراهم کرده است.
رهبر انقلاب اسلامی، نسل جوان «تحصیل کرده، پرانرژی، پرانگیزه و دارای اعتماد به نفس» را از پشتوانه‌ها و زمینه‌های اصلی حرکت کشور به سمت دو هدف عظیم پیشرفت و عدالت دانستند و افزودند: جوان ایرانی، امروز احساس توانایی می‌کند و این از نشانه‌های اعتماد به‌ نفس ملی است.
رهبر انقلاب اسلامی در پخش پایانی سخنانشان در اجتماع زائران و مجاوران حرم حضرت امام رضا (ع)، به تبیین موانع پیش‌روی ملت پرداختند و افزودند: ایران اسلامی نیز همچون دیگر کشورها دشمنانی دارد اما برخلاف دولت آمریکا که با تنفر و دشمنی ملتها روبروست، جمهوری اسلامی ایران با دشمنی دولتهای مستکبر و زورگور، سرمایه‌داران صهیونیست و دشمنان بشریت مقابله می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تدبیر و شجاعت را دو عنصر کاملاً ضروری در مقابله با دشمنان ملت برشمردند و افزودند: اگر شجاعت نباشد و مسئولان در مقابل تحرکات و چهره‌های عبوس مستکبران خود را ببازند بی‌تردید کشور شکست خواهد خورد، همچنانکه اگر تدبیر و هوشیاری نباشد ممکن است دشمن با فریب و حیله‌گری، اهداف خود را محقق سازد.
رهبر انقلاب اسلامی، آگاهی و شناخت برنامه‌های واقعی دشمن و تصمیم‌گیری صحیح و به موقع در مقابل طرحها و تحرکات بیگانه را، مفهوم تدبیر و هوشیاری خواندند و خاطرنشان کردند، صهیونیستها،‌ آمریکا و دیگر دشمنان ملت گاه در لباس گرگ و گاه در لباس روباه ظاهر می‌شوند، همچنانکه برخی مواقع با چهره‌‌ای خشن و خصمانه و برخی اوقات با چهره‌ای فریبگرانه حرکت می‌کنند.
ایشان با یادآوری سخنانشان در اولین روز سال گذشته افزودند: همانگونه که گفته شد مسئولان نظام با هوشیاری، دست به ظاهر دراز شده رئیس جمهور جدید آمریکا را تحت‌نظر گرفتند تا بفهمند آیا در زیر دستکش مخملی، پنجه چدنی پنهان نشده است که متأسفانه همان اتفاق رخ داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به ادعاهای «آشکار و پنهان» و ارسال نامه و پیام دولت آمریکا درباره علاقمندی به ایجاد روابط عادلانه با جمهوری اسلامی افزودند: همه این ادعاها، در عمل برعکس از آب درآمد و رئیس جمهور آمریکا در قضایای بعد از انتخابات، بدترین موضع را گرفت و حمله‌کنندگان به مردم، و اغتشاشگران را جنبش مدنی معرفی کرد و ناخواسته ماهیت اهداف خود را آشکار ساخت.
ایشان با انتقاد شدید از ادعاهای دروغین دولت آمریکا مبنی بر حمایت از حقوق مدنی و دمکراسی افزودند:‌دولت آمریکا حرکت عظیم ملت ایران را در انتخابات و فریاد یکپارچه این ملت را در عرصه‌های مختلف نادیده می‌گیرد و با ادامه اقدامات خود در کشتار «مردم افغانستان و عراق» و حمایت از قاتلان کودکان فلسطینی در غزه، از حقوق بشر دم می‌زند اما واقعیات نشان می‌دهد که این دولت اصولاً در موقعیتی نیست که از دمکراسی و حقوق بشر حرف بزند.
ایشان تأکید کردند: بار دیگر به همه دولتهایی که با خوی استکبار با ملت و جمهوری اسلامی مواجه می‌شوند اعلام می‌کنیم که ملت و مسئولان ایرانی، آنها را مطرود و محکوم می‌دانند و ماهیت آنها را در هر لباسی که باشند می‌شناسند و هرگز از منافع ملت و روند پیشرفت ایران قدمی کوتاه نخواهند آمد.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان تأکید کردند: به فضل الهی و در پرتو هوشیاری، شجاعت، تدبیر، اتحاد و ایستادگی ملت عظیم‌الشأن ایران، دشمنان قادر به ضربه زدن به نظام اسلامی و جدا کردن ملت از نظام نخواهند بود و پیروزی و پیشرفت، آینده روشن‌تر این ملت و کشور را رقم خواهد زد.
در ابتدای این دیدار، آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی ضمن خیرمقدم به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت: ایران اسلامی با هدایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی و تدبیر مسئولان و حضور قدرتمندانه مردم به راه خود ادامه خواهد داد. http://iusnews.ir/news/42-latest/8717-1389-01-01-17-51-51.html